Βρετανοί επιστήμονες λένε ότι τα υποσυνείδητα μηνύματα μπορούν να μας επηρεάσουν.

30 Σεπτ.

Στις αρχές του μήνα δημοσίευσα ένα άρθρο με τίτλο «Ο μύθος των υποσυνείδητων μηνυμάτων», στο οποίο έκανα μια εκτενή αναφορά για την ιστορία της τεχνικής του υποσυνείδητου επηρεασμού, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι τελικά είναι απλά ένας μύθος και ότι:
«Οι άνθρωποι μπορούν να αναγνωρίσουν και να επεξεργαστούν την ασυνείδητη διέγερση αλλά δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι αυτή αλλάζει την συμπεριφορά τους με οποιονδήποτε τρόπο. Επιπλέον, δεν υπάρχουν αποδείξεις που να υποστηρίζουν όλα αυτά τα προγράμματα που προσφέρουν υποσυνείδητες μεθόδους διακοπής του καπνίσματος, απώλειας βάρους ή εκμάθησης ξένων γλωσσών.»
Ωστόσο, μια ομάδα από το University College London, χρηματοδοτούμενη από την Wellcome Trust, βρήκε ότι τα υποσυνείδητα μηνύματα λειτουργούν κυρίως όταν εκφράζουν αρνητικές έννοιες και μπορούν να μας περνάνε αρνητικές σκέψεις.
«Υπήρξε πολύ προβληματισμός για το αν οι άνθρωποι μπορούν να επεξεργαστούν την συναισθηματική πληροφορία υποσυνείδητα, για παράδειγμα εικόνες, πρόσωπα και λέξεις», δήλωσε η καθηγήτρια Nilli Lavie που ηγήθηκε της έρευνας. «Εμείς δείξαμε ότι οι άνθρωποι μπορούν να αντιληφθούν την συναισθηματική αξία των υποσυνείδητων μηνυμάτων και καταλήξαμε στο ότι είναι ποιο επιρρεπείς στις αρνητικές λέξεις».
Στην μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Emotion, ο καθηγητής Lavie και οι συνεργάτες του έδειξαν σε 50 συμμετέχοντες, ακολουθίες λέξεων σε μια οθόνη υπολογιστή. Κάθε λέξη εμφανιζόταν για κλάσμα του δευτερολέπτου – μερικές φορές μόνο 1/15 του δευτερολέπτου – πολύ γρήγορα δηλαδή για να την διαβάσουν συνειδητά. Οι λέξεις ήταν είτε θετικές (π.χ χαρούμενος, λουλούδι, ειρήνη) είτε αρνητικές (π.χ. αγωνία, απόγνωση, φόνος) είτε ουδέτερες (π.χ κουτί, αυτί). Μετά από κάθε λέξη, ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να επιλέξουν το αν η λέξη ήταν ουδέτερη ή «συναισθηματική» (θετική ή αρνητική) και πόσο σίγουροι ήταν για την απόφαση τους.
Οι ερευνητές βρήκαν ότι οι συμμετέχοντες απάντησαν σωστά κυρίως στις αρνητικά φορτισμένες λέξεις – ακόμη και αν νόμιζαν ότι μάντευαν εν μέρη την απάντηση.
Η Lavie πιστεύει ότι η ικανότητα να αντιλαμβανόμαστε υποσυνείδητα κάποια σήματα αναπτύχθηκε εξελικτικά ως τρόπος αποφυγής κινδύνων.
«Είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχουν εξελικτικά πλεονεκτήματα στο να ανταποκρινόμαστε γρήγορα σε συναισθηματικές πληροφορίες. Δεν μπορούμε να περιμένουμε το συνειδητό κομμάτι μας να αντιδράσει όταν βλέπουμε κάποιον να τρέχει κατά πάνω μας κρατώντας ένα μαχαίρι ή όταν οδηγούμε σε αντίξοες συνθήκες όπως βροχή ή ομίχλη και δούμε ένα προειδοποιητικό σήμα κινδύνου».
Η Lavie θεωρεί ότι η έρευνα μπορεί να έχει επιπτώσεις στην χρήση του υποσυνείδητου μάρκετινγκ για την μεταβίβαση μηνυμάτων τόσο για διαφημιστικούς λόγους όσο και σε εκστρατείες για το δημόσιο όφελος. «Οι αρνητικές λέξεις μπορεί να έχουν ποιο γρήγορη επίδραση. Η φράση Kill your speed μπορεί να είναι καλύτερα αντιληπτή από το Slow down. Σε ένα ακόμη ποιο αμφιλεγόμενο επίπεδο, η παράθεση των αρνητικών χαρακτηριστικών ενός αντιπάλου μπορεί να λειτουργεί καλύτερα σε υποσυνείδητο επίπεδο από το να τονίζει κανείς τα δικά του δυνατά σημεία.»

Πηγή: [link]

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: